Háború a szomszédban 2.

Háború a szomszédban 2.
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Több millió menekült, több milliárd eurós kár, az üzemanyag- és gázárak az egekbe szökése Európában. Az orosz-ukrán háború súlyos globális válságot okoz. A konfliktusövezethez való közelsége miatt a kelet-közép-európai régió piacai még keményebb csapásokkal szembesülnek. Az IdeaBank megkérdezett néhány, a szomszédos országokban működő PR-ügynökség szakemberét a piacaik jelenlegi helyzetéről. Ewelina Wojtysiak-Sowa, a díjnyertes lengyel Made in PR ügynökség ügyfélszolgálati igazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Ewelina Wojtysiak-Sowa, a Made in PR Client Service Directora

Mit tesznek a vállalatok/márkák a jelenlegi háború okozta helyzetben az Ön piacán? Hogyan reagálnak?

A lengyelek sok területen érdeklődést és elkötelezettséget mutatnak. A kormányok (helyi és országos szinten egyaránt), az üzleti élet és az átlagemberek összefognak, hogy segítsenek – élelmiszert/gyógyszereket/tisztítószereket/elsősegélycsomagokat/alapvető dolgokat gyűjtenek. Az emberek ingyenesen helyet biztosítanak otthonukban a háború elől menekülő ukránok számára. Varsóban is rengeteg önkéntes van (jelenleg több mint 8 ezer) az információs pultoknál és más pontokon.

A cégek és vállalkozások nem maradnak semlegesek, különleges intézkedésekkel reagálnak a háború okozta helyzetre, hogy támogassák az ukránokat. Csak néhány példa:

  • A Play mobilszolgáltató korlátlan hívásokat és szöveges üzeneteket ad Ukrajnába és az ukrán mobilhálózatokba.
  • PKP (Lengyel Államvasutak) – az ukránok ingyenesen utazhatnakaz összes vonaton (TLK, IC), másodosztályon. A szolgáltatás az ukrán állampolgárságot igazoló bármely dokumentum és a kalauztól kapott ingyenes helyjegy alapján történik.
  • A kiskereskedelmi láncok visszavonják az orosz és fehérorosz termékeket – Netto, Stokrotka, Polomarket, Topaz, Aldi, Carrefour, Żabka, Biedronka, Rossmann & Lisek, amely online megrendelt élelmiszereket szállít.
  • Az ING Bank Śląski az ING Dzieciom Alapítvánnyal közösen adománygyűjtést indított az ukrajnai háborúban károsultak számára – már 3 millió zlotyt gyűjtöttek össze. A bank az összeget 6 millió zlotyig megduplázza.
  • A Castorama Lengyelország 1 millió zlotyt különített el Ukrajna megsegítésére, többek között élelmiszerek, kötszerek vagy tábori ágyak vásárlására a Lengyel Humanitárius Akció, a Lengyel Vöröskereszt, a Lengyel-Ukrajna Együttműködésért Alapítvány vagy a Lengyel Mobil Klinika Alapítványon keresztül.
  • Sokołów a Polski Czerwony Krzyż Podkarpacki Oddział Okręgowy (Lengyel Vöröskereszt Kárpátalja) révén 10 tonna kabanos kolbászt (100 ezer csomag) adott, amelyet Ukrajnába szállítanak; elsősegélydobozokat is vásároltak, és mintegy 300 munkahelyet kínálnak az ukránoknak.
  • Az InPost – egy logisztikai szolgáltató – rendelkezésre bocsátotta logisztikai eszközeit és hatalmas szállítóflottáját, hogy segítsen az Ukrajna lakosai számára összegyűjtött termékek kiszállításában.

 

Mit tesz a média? Hogyan reagál a média a háború okozta helyzetre az Önök piacán?

Szinte nincs olyan üzleti kommunikáció, amely nem kapcsolódik a háborús válsághoz. Széles körben megvitatott téma a dezinformáció – e terület szakértőit hívják meg, hogy beszéljenek arról, hogyan lehet elkerülni az álhírek terjesztését. A lengyel média beszámol az ukrajnai háborúról szóló hírekről: a műsorformátumokat megváltoztatják, új, külön erre a célra szánt műsorok és extra újságírók vannak. A lengyel média nem vonja ki tudósítóit Ukrajnából, annak ellenére, hogy néhányan közülük a frontvonalon vannak, de árgus szemekkel figyelik a jelenlegi helyzetet. Az információs portálok a nap 24 órájában működnek.

Néhány példa:

  • 2022.02.25. 12:00-tól az Onet „Nemzetközi jelentés Ukrajnáról” című podcastja.
  • 2022.02.24-én, csütörtökön a gazeta.pl megváltoztatta a logót a fő weboldal csatornáján és a közösségi média fiókokon. A szerkesztőség csatlakozott az ukrán állampolgároknak nyújtott humanitárius segélyt támogató akciókhoz.
  • Az Interia.pl oldalon a leglátványosabb helyen külön szekciót kaptak a háborúval kapcsolatos aktuális témák.
  • Lengyel Rádió 1. műsorában az ukrajnai helyzetről szóló híreket 12:00 óráig 15 percenként sugározzák, délutántól pedig 30 percenként. Ukrán nyelvű híreket is sugároznak.
  • A Gazeta Wyborcza 2022.02.25-én, pénteken kinyomtatta az ukrán zászlót. Az embereket arra buzdították, hogy tegyék ki pl. az ablakokra, hogy kifejezzék szolidaritásukat Ukrajnával.

A járványról ritkán, szinte egyáltalán nem számolnak be.

 

A cégek bármelyik iparágban úgy kommunikálhatnak, mintha a válság meg sem történt volna? Szükséges-e ezt a kontextust beépíteni a vállalati/márkakommunikációba?

A kommunikáció Ukrajnában zajló háború körül összpontosul. Szükség van arra, hogy a vállalati, termék- és közösségi média kommunikációba beépítsük a háborúval kapcsolatos a témákat. Egyértelműen látszik, hogy a munkavállalók fel akarják ajánlani a szabadidejüket, hogy segítsenek. Néhányan önkéntes szolgálatot szerveznek. A vállalatok pénzt gyűjtenek Ukrajna vagy konkrét szervezetek megsegítésére. A vállalatok arra is nyitottak, hogy munkahelyeket adjanak ukránoknak. (pl. Sokołów). Orosz és fehérorosz termékeket vonnak ki a forgalomból, és néhány vállalatot bojkottálnak, mert még mindig működnek Oroszországban (pl. Auchan, Leroy Merlin, Decathlon, Lorenz, Danone). Az emberek/vásárlók szolidaritást vállalnak Ukrajnával, és a közösségi médiában számos posztot osztanak meg arról, hogy nem vásárolnak olyan vállalatoktól, amelyek még mindig üzleti kapcsolatban állnak Oroszországgal. Erős az ellenállás ezen a területen.

 

Made in PR

Az ügynökség, amely a Worldcom PR Group tagja, több mint 10 éve támogatja az ügyfeleket, a terveket növekedéssé és sikerré változtatja mind a lengyel piacon, mind nemzetközi szinten. Tapasztalt, nagy kompetenciájú csapatként büszkék arra, hogy támogatják a kommunikációs, PR és média tevékenységek teljes skáláját. Stratégiákat és információs kampányokat, valamint egyedi célú kommunikációs tréningeket kínálnak a vállalatvezetők és alkalmazottak számára akár a média akár más célközönségek elérésében. A cég erősségei közé tartozik a piac, a vállalatok és a média tökéletes ismerete.

 

Ewelina Wojtysiak-Sowa, Client Service Director

Több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik kommunikációs tanácsadásban, közönségkapcsolatokban és a médiával végzett munkában. Kiemelt szakterületei a pénzügyi, az FMCG, a kiskereskedelmi, az orvosi és az élelmiszeripar kommunikáció. Elsősorban stratégiai támogatás nyújt és az ügyfelek hosszú távú kapcsolatainak kiépítésére összpontosít.

A Made in PR-ben stratégiai tanácsadással foglalkozik és a vállalati ügyfelek számára dolgozó csapatot vezeti. Számos stratégiát és PR kampányt tervezett és vezetett lengyel és nemzetközi ügyfelek számára egyaránt.

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább