Háború a szomszédban 1.

Háború a szomszédban 1.
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Több millió menekült, több milliárd eurós anyagi kár, az üzemanyag- és gázárak az egekben Európában. Az orosz-ukrán háború súlyos globális válságot okoz. A konfliktusövezethez való közelsége miatt a közép- és kelet-európai régió piacai még keményebb csapásokkal szembesülnek. Az IdeaBank megkérdezett néhány, a szomszédos országokban működő PR-ügynökség szakemberét a piacaik jelenlegi helyzetéről. Patrik Schober, a prágai székhelyű PRAM Consulting ügyvezető igazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Patrik Schober, a Pram Consulting ügyvezető igazgatója

 

Mit tesznek a vállalatok/márkák a jelenlegi háború okozta helyzetben az Önök piacain? Hogyan reagálnak?

Az átlagemberek sokat adakoztak a háború károsultjai javára (jótékonysági szervezeteken keresztül): 50 millió eurót egyetlen hét alatt. A vállalatok is sok mindent tesznek: pénzt, élelmiszert, higiéniai termékeket adnak, minden szükséges dolgot, amellett, hogy ingyenes szállítást vagy szállást biztosítanak az ukrán menekülteknek. A cseh médiában éppen a minap jelent meg egy újságcikk arról, hogy az egyik vezető bank hatalmas menedékhelyet épít a menekültek számára.

A vállalatok világában a nagy kérdés az, hogy mi lesz ezután? Úgy gondolom, hogy a CEE régióba vagy Európa más részeire érkező menekültek a következő néhány évben nem fognak hazamenni. Ez jelentős hatással lesz a vállalatok világára: megváltoztathatják a munkaerő helyzetét, vagy akár arra is ösztönözhetik a vállalatokat, hogy személyre szabott termékeket és szolgáltatásokat hozzanak létre számukra.

 

Mit tesz a média? Hogyan reagál a média a háború okozta helyzetre az Önök piacain?

Ami a kommunikációt illeti, a médiatérben a háború okozta válságról szóló hírek dominálnak. Úgy gondolom, hogy a vállalatoknak vezető szerepet kell vállalniuk ebben a helyzetben. Még ha a vállalat maga nem is érintett közvetlenül, jó példát kell mutatnia az érdekelteknek, és be kell bizonyítania, hogy megérdemli a fogyasztók/partnerek/ügyfelek pénzét. A helyzet rendkívül nehéz azoknak a vállalatoknak, amelyek valamilyen módon kötődnek Oroszországhoz vagy Ukrajnához. Egyrészt hatalmas összegű befektetést veszíthetnek, és még jobban kell aggódniuk, mint azoknak a vállalatoknak, amelyeket ez a helyzet közvetlenül nem érint. Jó példa erre az ExpoBank hazánkban, amely cseh vállalat, de a tulajdonosi kör orosz. Őket közvetlenül nem érintik a pénzügyi szankciók, de nagyon szigorúnak és őszintének kell lenniük a piacunkon folytatott kommunikációjukban. Úgy tűnik, hogy sikeresek, és az ügyfelek hisznek nekik.

 

PRAM Consulting

A PRAM Consulting-ot 2002-ben Patrik Schober alapította, hogy üzleti lendületet adjon a cseh piacra lépő nemzetközi szervezeteknek. Az ügynökség leginkább azért dolgozik, hogy segítsen az ügyfeleknek a területükön vezetőnek lenni. A szervezet vagy a teljes piac vezetésének képessége egy szóval összefoglalható: „vezetőképesség“. Ennek a vezetőképességnek biztosítása az ügyfelek számára a vállalat tevékenységének központi eleme. A PRAM tagja a Worldcom PR Group-nak, a Cseh PR Szövetségnek, a Cseh Kereskedelmi Kamarának és néhány más szövetségnek.

 

Patrik Schober

Patrik az egyetemen nemzetközi kapcsolatokat és társadalmi kommunikációt hallgatott, ösztöndíjjal a sydney-i Holmes College-ban és a kaliforniai University of Irvine-ben is tanult. Pályafutását a Computer Press kiadónál kezdte. A PRAM Consulting PR-ügynökség alapítója és ügyvezető partnere, Patrik a Cseh PR Szövetség igazgatóságának elnöke, korábban pedig a független ügynökségeket tömörítő Worldcom PR Group elnöke volt. 2018-ban az év PR személyiségévé választották, és csapatával számos globális és helyi PR-díjat nyert. Családjával Prágában él, hobbija a hosszútávfutás.

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább