A könyvmoly nem nyugszik

A könyvmoly nem nyugszik
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Korábban készítettem egy anyagot kedvenc pr-es szakkönyveimről. Abban a posztban első sorban a régi kedves köteteimet vettem sorra. Már akkor megígértem, hogy nemsokára összeszedek egy sort az újabban olvasott szakmai kiadványokból is.

Az alábbi lista elég vegyes: vannak benne egészen rövid, inkább praktikus tanácsokat adó könyvek, valamint átfogóbb, elméletibb munkák is. A válogatásban helyet kaptak egyes munkafolyamatokat segítő, szélesebb tevékenységi köröket érintő (pl. digitális kommunikáció), és magát az ügynökségmenedzsmentet támogató könyvek is. Mindenki böngésszen, válasszon, olvasson kedvére.

 

James Webb Young: A Technique for Producing Ideas

James Webb Young: A technique for producing ideas

Erről az egyébként régebbi könyvről először egyik szakmai példaképem, a skót Gerry Farrel blogjában olvastam. Csak később derült ki számomra, hogy egy igazi alapműről van szó, amelyet számos egyéb reklámos könyvben mind a mai napig rendszeresen idéznek. A rövid könyv elsősorban kreatív embereknek segít a hatékony ötletelésben. Első körben leszögezi, hogy egy ötlet nem több, mint régi elemek új kombinációja; ezen kombinációk megalkotása pedig java részben az összefüggések meglátásában rejlik. A szerző öt lépcsőből álló folyamatba rendezi a kreatív alkotást:

  1. a nyersanyag begyűjtése,
  2. a nyersanyag „megemésztése”/végiggondolása,
  3. ún. inkubációs fázis: tudatos és öntudatlan munka;
  4. ezt követi a Heuréka fázis, vagyis az ötlet születése;
  5. a folyamat a végső simításokkal zárul.

A könyv nagy előnye, hogy rövid, azaz akár egy délután alatt megemészthető, ezt követően már csak a tanultak elegendő gyakorlására van szükség. Ez pedig már alig több mint három-négy évtized alatt megvalósítható ?

 

Chip Heath, Dan Heath: Made to Stick

Chip Heath, Dan Heath: Made to Stick

Az egyik korábbi posztban részletesebben foglalkoztam e könyv tanulságaival. Tényleg érdekes munka arról, hogyan készülnek azok az ötletek, amelyek jól megjegyezhetők. A szerzőpáros az ún. SUCCESS formulában (az angolszász szerzők imádják a betűszavakat…) látja annak titkát, hogy miért lehetnek egyes ötletek emlékezetesebbek mint mások:

  1. Simple (egyszerű),
  2. Unexpected (váratlan),
  3. Concrete (konkért),
  4. Credible (hihető),
  5. Emotional StorieS (érzelmekre építő).

Külön érdekes az a rész, amely a tartalom-előállítók egyik fő problémájáról, a „tudás átkáról” szól. Ez azt jelenti, hogy nehéz olyan személy (olvasó, fogyasztó) bőrébe bújni, aki nem tudja azt, amit mi tudunk.

 

Gini Dietrich: Spin Sucks

Gini Dietrich: Spin Sucks

A Communications Director magazin egyik korábbi számának könyvajánló rovatában bukkantam erre a gyöngyszemre. Végre egy praktikus tanácsokkal és esettanulmányokkal tűzdelt, jó könyv arról, hogyan kell tartalmakat készíteni és általában kommunikálni a közösségi médiacsatornák és a Google Birodalom vezérelte médiahangzavarban. Egyik kedvenc megállapításom a könyvből: aki jó céges történeteket akar írni, sokat kell olvasnia; első sorban szépirodalmat. Imádom ezt a könyvet.

 

 

Szody Noémi: Practical Guide to Brainstorming and Generating Creative Ideas

Szody Noémi: Practical Guide to Braintorming and Generating Creative Ideas

Az Amazonon futottam bele ebbe a könyvbe. Semmit sem tudok a szerzőről, bár a neve alapján magyarnak tűnik. Az utóbbi időben a cégben sokat foglalkozunk azzal, hogyan lehetne javítani a kreatív ötletelési folyamatokat. Egyrészt jobb kreatív termést szeretnénk elérni, másrészt magát a folyamatot akarjuk hatékonyabbá tenni. A szerző azzal biztat, hogy a kreatív és innovatív ötletek előállítása tanulható képesség (ezzel a gondolattal végleg megfogott). A sok-sok jótanács közül egyet emelnék ki: szerinte a sikeres ötletelési folyamat kulcsa a résztvevők alapos felkészülése. Na, tapasztalataim szerint ezt a legnehezebb megvalósítani.

 


Az utóbbi időben nagy kedvenceim lettek az ügynökségmenedzsmenttel foglalkozó szakmunkák. Ezek közül kettő ajánlanék a figyelmetekbe.

 

Rick Webb: Agency. Starting a Creative Firm

Rick Webb: Agency. Starting a Creative Firm

Szerintem kiváló összefoglaló egy kreatív cég alapításáról, a szolgáltatásokról, árazásról, cégértékről, működtetésről, és később az eladásról. Nemcsak reklám-vagy kommunikációs ügynökségek vezetőinek hasznos, hanem mindenféle a kreatív iparágban tevékenykedő vállalkozás (pl. szoftvercég, tanácsadó ügynökség stb.) vezetőjének. Nagyon sok megszívlelendő tanácsot, praktikus tippet-trükköt tartalmaz a könyv (érezhető, hogy a szerző nem a levegőbe beszél, ő maga is alapított és vezetett/vezet ilyen cégeket). Az egyik kedvenc gondolatom az üzletfejlesztésre vonatkozik. Évek óta próbáljuk kialakítani és csiszolgatni new business folyamatainkat – néha több, néha kevesebb sikerrel. És akkor ebben a kötetben belefutok egy ilyen gondolatba, amely tökéletesen összefoglalja saját tapasztalatainkat:  „az ügyfelek számára jól elvégzett munka a new business munka 90%-át helyettesíti”.

 

Paul Roetzer: Marketing Agency Blueprint

Paul Roetzer: the marketing agency blueprint

Az előbb említettnél kicsit kevésbé tetszett, de még mindig a hasznos/olvasmányos régióban mozgó kötetről van szó. A szerző maga is gyakorló ügynökségvezető. Elmélete szerint a hagyományos PR-ügynökségek halálra vannak ítélve, a jövő az ún. hibrid ügynökségeké.  A szerző hibrid ügynökségeknek nevezi azokat a szerinte új, sikeres ügynökségeket, amelyek inkább technológia orientáltak, a sajtókapcsolatok mellett egyéb, első sorban digitális szolgáltatásokat is kínálnak, és jellemző rájuk az innováció – akár a vállalat működési modelljének kialakításában, akár az árazásban vagy bármi egyébben. Van a könyvnek olyan része, amit a bevezetőben picit túltolnak (pl. arról beszélnek, hogy az új működési modellben nincs szükség hagyományos time sheetekre – később persze kiderül, hogy ez annyiban igaz, hogy a korábbinál jóval precízebb időbeosztásra van szükség…), de könyv azért sok-sok hasznos tanáccsal szolgál.

 

Ha pr-rel vagy marketingkommunikációval kapcsolatban bármilyen elméleti vagy nagyon is gyakorlati kérdésed merül fel, keress minket az info@probako.hu e-mail címen.

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább