Arcok a név mögött

Arcok a név mögött
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Tippek ügynökségválasztáshoz III.

Milyen szempontok alapján érdemes kiválasztani a tenderre hívott kommunikációs ügynökséget? A lista összeállításakor milyen információk lehetnek árulkodók egy pr-tanácsadó által végzett munkáról?

 

Szakmai beágyazottság

Mivel rengeteg PR és kommunikációs szolgáltató tevékenykedik a piacon, fontos lehet, hogy egy-egy cég a napi munka mellett milyen egyéb szakmai tevékenységeket folytat. Publikus forrásokból is viszonylag könnyen utána lehet nézni, hogy az ügynökség:

  • milyen szakmai szervezetekkel áll kapcsolatban
  • vezetői/tagjai végeznek-e oktatási tevékenységet
  • vezetői/tagjai tartanak-e egyéb nyilvános előadásokat
  • vezetői/tagjai szerepelnek-e szakmai konferenciák előadói között

Ezek az információk képet adnak az ügynökség szakmai kompetenciáiról, sőt sok esetben konkrét munkákról, kampányokról.

Tipp: A konferenciaszereplések közül jóval értékesebbek azok, ahová az ügynökséget meghívták, és nem bevásárolta magát az előadók közé. Fizetni bárki tud, akinek van rá büdzséje, meghívást azonban csak a legjobb reputációval rendelkező szakemberek kapnak.

 

Nemzetközi kapcsolatok

Amikor szóba kerül ez a téma hazai ügynökségek vezetői szoktak azzal érvelni, hogy szükség esetén akár napok alatt találnak ügynökségi partnert a világ szinte bármely piacán. Ez akár igaz is lehet, de mindenképpen minőségi különbség van az ilyen rövid idő alatt „összekalapált” és a hosszú évek óta gördülékenyen működő nemzetközi partnerhálózatok között.

Külföldi piacok irányába is kacsintgató ügyfelek számára egyértelműen előnyt jelent egy nemzetközi kapcsolatokkal is rendelkező kommunikációs szolgáltató. Kevésbé nyilvánvaló, de kizárólag a hazai piacra koncentráló vállalatok is sokat profitálhatnak az ilyen ügynökségekkel való együttműködésből. A nemzetközi háttér sok esetben extra tudást (nemzetközi tréningek, esettanulmányok stb.) vagy szükség esetén akár külföldi szakemberek bevonását is jelentheti.

Tipp: Amikor egy hazai ügynökséghálózat weboldalán feltűnik egy nemzetközi kapcsolatra utaló logó vagy egyéb információ, mindenképpen érdemes ellenőrizni a szóban forgó hálózat nemzetközi oldalát is, hogy az információ helytálló-e. Előfordulhat, hogy a hazai cég már évek óta nem tagja a hálózatnak és a logó csak „véletlenül” maradt fenn az oldalon.

 

A stáb – arcok a név mögött

A kommunikációs tanácsadás jelentős személyes kapcsolatot is igénylő tevékenység, ezért nagyon fontos, hogy előzetes képet kapjunk egy-egy ügynökség stábjáról. A valódi chemistry természetesen a napi munka során érzékelhető, de bizonyos információk sokat segíthetnek abban, hogy a megfelelő ügynökségeket hívjuk meg a tenderünkre.

Érdemes ellenőrizni, hogy a weboldalon találunk-e fotókat vagy egyéb infókat a munkatársakról, a közösségi médiában mennyire aktív a stáb. Oknyomozó hajlamú szakemberek akár összevethetik a website-on lévő embereket a cég publikus forrásokból elérhető adataiban szereplő alkalmazotti létszámmal. Az esetleges különbségeknek persze számos oka lehet, de a jelentős eltérések mindenképpen árulkodók.

Tipp: Az ügynökség tagjainak szúrópróba szerű ellenőrzése pl. LinkedIn-en sokat elárul arról, hogy a weboldal mennyire naprakész, és persze arról is, hogy az egyes munkatársak mennyire aktív közösségi média használók.

 

További ügynökségválasztáshoz kapcsolódó tippeket olvashatsz „A méret a lényeg vagy inkább a tapasztalat?” és a „Hétpróbás vagy zöldfülű?” című bejegyzéseinkben.

Ha kérdésed van az eddigiekkel kapcsolatban, keress minket az info@probako.hu címen vagy a közösségi média csatornáinkon.

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább