Nőtt a repülési fennakadások aránya szeptemberben

Nőtt a repülési fennakadások aránya szeptemberben
PRBK

Nőtt a repülési fennakadások aránya szeptemberben

Kibertámadás és sztrájkhullám nehezítette a légi közlekedést

A sztrájkok okozták a legtöbb fennakadást a légi közlekedésben szeptemberben; ezt követték a Közel-Keleten zajló konfliktus, a légitársaságok működési problémái, egy nagyszabású kibertámadás és az időjárás – derül ki a Kiwi.com legfrissebb jelentéséből. A Kiwi.com szeptemberi Flight Disruption Reportja szerint a járattörlések és -fennakadások aránya 1,69 százalék volt, ami 0,26 százalékponttal magasabb az előző év azonos időszakához képest.

Sztrájkok és csődök bénították a járatokat

Augusztus után szeptemberben ismét jelentős hatással voltak az ipari akciók a légiközlekedésre, a hónapban a fennakadások mintegy 21,29 százalékát tették ki. Szeptemberben ilyen volt például a madridi biztonsági személyzet sztrájkja, az olasz nemzeti sztrájk, a portugál poggyászkezelők tiltakozása és a francia országos sztrájk. Összesen 15 hasonló eseményt követtek nyomon a Kiwi.com riportjában.

A légitársasági működési problémák kategóriájában szintén meredek növekedés történt: 8,92 százalékra emelkedett ezek aránya szeptemberben. A kategória növekedését főként az izlandi fapados légitársaság, a Play működésének megszűnése okozta.

„Szeptember különösen eseménydús volt működési problémák szempontjából. A Spirit Airlines másodszor is csődvédelmet kért egy éven belül, a Fly Play beszüntette működését, a Braathens International Airways csődöt jelentett, a Cabo Verde Airlines pedig működési gondokkal küzdött” – mondta Tom Parry, a Kiwi.com üzleti ellenállóképességi vezetője. A Spirit Airlines és a Fly Play helyzete az októberi utazásokra is hatással van.

Mérséklődtek a közel-keleti konfliktus miatti fennakadások

Szeptemberben a geopolitikai helyzetből eredő járatfennakadások az összes eset mintegy 16,96 százalékát tették ki. A Közel-Keleten zajló konfliktushoz köthető fennakadások mellett ide tartozik, hogy a drónok által okozott jogosulatlan légtérsértések miatt Lengyelország, Oslo és Koppenhága környékén is részleges légtérzárakat vezettek be.

Kibertámadás bénította meg az európai repülőterek rendszereit

2025 szeptemberében egy kibertámadás széleskörű fennakadásokat okozott az automatikus check-in és beszállási rendszerekben több nagy európai repülőtéren, beleértve a londoni Heathrowt és a brüsszeli repülőteret is. A támadás a Collins Aerospace Arinc cMUSE szoftverét célozta, ami manuális megoldásokhoz, járatkésésekhez, -törlésekhez és rendőrségi vizsgálathoz vezetett.

A szélsőséges időjárás és repülőtér-zárások is megnehezítették az utazásokat szeptemberben

Szeptemberben jelentős zavarokat okozott többek között a hongkongi Ragasa tájfun, a barcelonai heves vihar, a Gabrielle hurrikán az Azori-szigeteken, az Amy vihar Dublinban, valamint kedvezőtlen időjárási körülmények Brüsszelben és Amszterdamban. Az összes fennakadás mintegy 2,06 százalékáért az időjárás volt a felelős.

A repülőtér-bezárások az összes fennakadásnak alig 0,5 százalékát tették ki. Ilyen volt például a katmandui Tribhuvan nemzetközi repülőtér lezárása a kormányellenes tüntetések miatt szeptember 9-én, illetve a Kuala Lumpur Nemzetközi Repülőtér körüli légtér átmeneti lezárása Malajzia 68. Merdeka-ünnepségéhez kapcsolódóan.

A Kiwi.com Guarantee azonnali megoldást nyújt az érintett utasok számára. A szolgáltatás lehetővé teszi, hogy járatfennakadás esetén az utasok azonnali jóváírást kapnak, és pótló járatot foglalhatnak maguknak bármelyik légitársaságnál. Ennek keretében szeptemberben a Kiwi.com több mint 1,2 millió euró támogatást nyújtott az érintetteknek, hogy azonnal pótolni tudják törölt járataikat.

*A Kiwi.com Disruption Report a Kiwi.com saját adatain alapul, amelyek világszerte több millió légi útvonalat ölelnek fel. A jelentés a fennakadások forrásait többek közt olyan kategóriák szerint osztályozza, mint a geopolitikai helyzet, a sztrájkok, a légiirányítási problémák, a természeti katasztrófák, valamint más, a globális mobilitást befolyásoló tényezők.

Hasonló cikkek

Anders Sjöman

A history marketing ereje – Építs jövőt a múltból!

A stockholmi Centrum för Näringslivshistoria vezetője, Anders Sjöman szerint a vállalatok múltja stratégiai erőforrás: hitelességet, megkülönböztethetőséget és tanulságokat ad a jövő építéséhez. A history marketing folyamata a jövőből indul, majd a múlt feltárásával és kulcstörténetek azonosításával válik hatékony vállalati storytellinggé. Az Ericsson példája is mutatja, hogy az örökség erős márkaeszköz lehet.

Tovább