Back to school helyett back to play

Back to school helyett back to play
PRBK

Back to school helyett back to play

Neked melyik a játékos személyiségtípusod?

A tanulás, majd a munka része a mindennapjainknak, de a játékról sem szabad elfeledkeznünk. A játék ugyanis minden életkorban esszenciális eszköz a jólétünk, egészségünk és társas kapcsolataink fenntartásához legyen az strukturált vagy szabad, egyéni vagy társas, fizikai vagy mentális jellegű. Az IKONO arra hívja fel a figyelmet, hogy a back to school ne csak kötelességeket jelentsen, hanem lehetőséget arra is, hogy újra felfedezzük magunkban a játékosságot. Kutatások szerint ugyanis ahogy idősödünk, úgy veszítünk a játékoskedvünkből. Dr. Stuart Brown, a National Institute for Play alapítója nyolc játékos személyiségtípust különített el. Ha tudjuk, hogy melyik típus dominál bennünk, könnyebben rátalálhatunk arra, hogy mi okoz örömet nekünk.

Egy 2000 válaszadó körében, Angliában végzett kutatás* szerint minél idősebbek vagyunk, annál inkább veszítünk a játékoskedvünkből. A felnőttek közel fele (49%) hajlamos elveszíteni játékosságát az évek múlásával, és ez a tulajdonság jellemzően 29 éves korra tűnik el. A legfőbb okok közé tartozik a megnövekedett felelősség (45%), az időhiány, ami miatt nem jut lehetőség másra, csak a komoly tevékenységekre (35%), valamint az a belső érzés, hogy produktívabbnak kell lenni (23%).

„Ha felnőttként lemondunk a játékosságról, valójában egy belső erőforrást veszítünk el. A játék hiánya stresszt, kiégést és a kreativitás beszűkülését hozza magával, miközben gyengíti a kapcsolatainkat is. Mi az IKONO-ban hisszük, hogy a játék nem gyerekes dolog, hanem a felnőtt élet egyik legfontosabb eszköze ahhoz, hogy kiegyensúlyozottak, kíváncsiak és boldogok maradjunk” – hívja fel a figyelmet Fernando Pastor, az IKONO társalapítója és vezérigazgatója.

Felfedezés, bohóckodás, rendezés, versengés, mesélés, mozgás, alkotás, netán gyűjtés hajt minket leginkább, amikor játszunk? – teszi fel a kérdést az IKONO immerzív kiállítótér Dr. Stuart Brown játékos személyiségtípusai** alapján. A National Institute for Play szakemberei megállapították, hogy ahogy érünk és fejlődünk, kialakul bennünk egyfajta stílus vagy mód, amelyben a legkényelmesebben tudunk játékosak lenni. Dr. Brown ezeket a stílusokat játék-személyiségeknek nevezi. Ezek nem tudományos adatokon alapulnak, hanem Dr. Brown több ezer interjú és megfigyelés alapján azonosította őket. Nyolc alapvető játékos személyiségtípust különített el.

A játékosok archetípusai

  • A Rendező – örömét abban leli, ha megszervezhet egy eseményt, és másokat is bevonhat.
  • A Versengő – a győzelem és a siker motiválja, legyen szó sportról, társasjátékról vagy kihívásokról.
  • A Mókamester – humorral, tréfákkal és könnyedséggel teszi élvezetesebbé a mindennapokat.
  • A Mesélő – aki történeteket kelt életre, legyen az írás, előadás vagy akár fantáziajáték.
  • A Felfedező – új helyeket, érzéseket vagy tudást keres, az állandó kíváncsiság hajtja.
  • Az Örökmozgó – a mozgásban találja meg a játék örömét, legyen az akár csapatsport, tánc vagy jóga.
  • A Gyűjtő – akit a tárgyak, élmények vagy tapasztalatok összegyűjtése tölt fel.
  • Az Alkotó – aki a teremtésben éli át a játékosságot: festésben, építésben vagy akár egy szoba dekorálásában.

Ezek a kategóriák rámutatnak: játszani mindenki tud – csak másképp. Legyen az akár egy labdákkal teli medence, amibe becsúsztatunk vagy egy okostelefonnal magunk köré rajzolt kép, az IKONO Budapest élménytereiben mindenki rátalálhat a saját játékos énjére. A Back to Play élmények arra ösztönöznek, hogy a szeptember ne csak a rutin visszatéréséről szóljon, hanem a spontaneitásról, a felfedezésről és a közös élményekről is.

Miért jó, ha tudjunk, hogy bennünk melyik játékos jegy a legdominánsabb?

A legtöbb embernek általában van egy domináns játékos személyiségtípusa, és mellette egy vagy két kevésbé hangsúlyos típusa is. Minél inkább tisztában vagyunk azzal, hogy milyen típusúak vagyunk, annál inkább rátalálhatunk arra, hogy milyen játékban leljük örömünket.

A felismerés, hogy melyik típus dominál bennünk, segíthet tudatosan megtalálni azokat a tevékenységeket, amelyek feltöltenek, könnyebben oldani a stresszt, jobban kapcsolódni másokhoz és új módon beépíteni a játékot a mindennapokba.

Azaz a játékos archetípusunk, -típusaink ismerete olyan, mint egy térkép önmagunkhoz: segít rátalálni arra, hogyan és miben leljük örömünket.

*https://www.cambridge-news.co.uk/news/uk-world-news/lose-sense-play-age-29-30836143

**https://nifplay.org/what-is-play/play-personalities/

Hasonló cikkek

Anders Sjöman

A history marketing ereje – Építs jövőt a múltból!

A stockholmi Centrum för Näringslivshistoria vezetője, Anders Sjöman szerint a vállalatok múltja stratégiai erőforrás: hitelességet, megkülönböztethetőséget és tanulságokat ad a jövő építéséhez. A history marketing folyamata a jövőből indul, majd a múlt feltárásával és kulcstörténetek azonosításával válik hatékony vállalati storytellinggé. Az Ericsson példája is mutatja, hogy az örökség erős márkaeszköz lehet.

Tovább