A magyarok többsége nem kér a digitális detoxból

A magyarok többsége nem kér a digitális detoxból
Szabó Zsófia

A magyarok többsége nem kér a digitális detoxból

A magyarok az európai átlagnál kevésbé nyitottak arra, hogy tudatosan csökkentsék az online jelenlétüket – mutatják a STADA Health Report 2025 eredményei. A 22 országot lefedő reprezentatív kutatás szerint a magyarok 58%-a egyenesen elutasítja az okoseszközök időszakos mellőzését. Leginkább az elszigetelődéstől félünk, attól, hogy lemaradunk valamiről és persze sokakat a digitális póráz is a képernyő előtt tart. A nyári időszak viszont ideális lenne arra, hogy apró lépésekkel csökkentsük a képernyőidőnket.

A STADA gyógyszeripari vállalat megbízásából készült STADA Health Report 2025* reprezentatív kutatás 22 – többségében európai – országban vizsgálta a lakosság egészségtudatosságát, beleértve az online jelenlétet. Az eredmények alapján az európai lakosság átlagosan 36%-a már kipróbálta a digitális detoxot vagy érdeklődik iránta.

  • Szerbiában (45%),
  • Írországban (44%) és
  • Bulgáriában (42%)

a legnépszerűbb a digitális detox.

Magyarországon ez az arány csupán 30 százalék, amivel a mezőny alsó ötödében foglalunk helyet. A helyen Portugáliával osztozunk (30%), míg mögöttünk már csak Franciaország (29%), Belgium (29%) és Hollandia (21%) szerepel.

Tízből hat magyar elutasító, pedig a hatás pozitív

A magyar válaszadók 58%-a kifejezetten elutasítja az okoseszközök időszakos mellőzését. A leggyakoribb indokok között szerepel a félelem az elszigetelődéstől és attól, hogy lemaradnak az aktuális információkról. Kiemelt indok az is, hogy szakmailag szükséges a folyamatos elérhetőség. Minden tizedik magyar pedig bevallotta, hogy szabadidejének nagy részét digitális médiatartalmakkal tölti.

Ugyanakkor azok, akik már kipróbálták a digitális detoxot, pozitív hatásokról számoltak be. Több minőségi időt töltöttek szeretteikkel, javult az alvásminőségük, csökkent a stressz-szintjük, és összeszedettebbé váltak a mindennapokban.

„A kutatás egyértelműen rávilágít arra, hogy Magyarországon alábecsüljük a digitális túlterheltség következményeit. Ez azért különösen aggasztó, mert a túlzott digitális jelenlét nemcsak a mentális jóllétet rombolja, hanem hosszú távon a társas kapcsolatok, az alvásminőség és az általános életminőség rovására is megy. Ennek a kezelése ma már nem opció, hanem egyre sürgetőbb egészségügyi feladat” – hívja fel a figyelmet a túlzott online jelenlét kapcsán dr. Váradi György, a STADA magyarországi ügyvezetője.

Nők, fiatalok és egészségtudatosak: ők a legfogékonyabbak a digitális pihenésre

A STADA Health Report 2025 eredményei alapján a nők és azok, akik leginkább figyelnek az egészségükre, nagyobb valószínűséggel érdeklődnek a digitális detox iránt. Az érdeklődés az életkor előrehaladtával csökkenő tendenciát mutat, ami arra utalhat, hogy az idősebbeknek kevésbé van szükségük erre. Mindez összefügghet azzal, ami a riportból is kiderül, hogy a fiatalabbak sokkal nagyobb valószínűséggel használják túlzott mértékben a közösségi médiát.

A nyár a legalkalmasabb időszak a digitális pihenésre

A nyári hónapok különösen alkalmasak a képernyőidő tudatos csökkentésére. A szabadság, a kevesebb munkaterhelés és a szabadtéri programok ideális feltételeket kínálnak arra, hogy akár néhány órára, akár napokra is félretegyük az okoseszközöket. A digitális jelenlét csökkentése nem feltétlenül jelent radikális lemondást, hanem lehet egy egyensúlykeresés, ami hosszú távon a testi-lelki egészséget szolgálja.

8 nyári ötlet a digitális jelenlét csökkentésére

  • Alakíts ki offline zónákat otthon és/vagy a nyaraláson – például ne legyen mobiltelefon az étkezőasztalon vagy a hálószobában
  • Jelölj ki heti egy digitális szünnapot – legyen egy nap, amikor nincsen közösségi média, hírportál vagy értesítés
  • Hagyd otthon a telefont a megszokott sétáid során – például boltba menet vagy kutyasétáltatáskor
  • Használj analóg alternatívákat – ébresztőórát, térképet, könyvet, így kevesebbszer nyúlsz a mobilodhoz
  • Tölts időt vízparton – strandolásnál, evezésnél kevésbé viszed magaddal a készülékeket
  • Menj ki a természetbe – az offline környezet természetes képernyőcsökkentő hatású
  • Állíts be digitális ablakokat – csak meghatározott időpontokban ellenőrizd az üzeneteket
  • Indítsatok családi vagy baráti kihívást – például mindenki félreteszi a telefont napi 2 órára

 

*A kutatásról:

A STADA Health Report 2025 a STADA megbízásából a Human8 által készített reprezentatív online tanulmány. A kutatás anonim módon zajlott 2025 februárja és márciusa között.

Mintanagyság: összesen 27 000 válaszadó, országonként 1000-2000 válaszadó Európa-szerte és azon túl is az alábbi 22 országból: Ausztria, Belgium, Bulgária, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Írország, Kazahsztán, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Svájc, Szerbia, Szlovákia és Üzbegisztán. A felmérés reprezentatív kor, nem és régió tekintetében.

 

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább