PR-trendek 2026-ban: AI-vezérelt kommunikációs környezet

PR-trendek 2026-ban: AI-vezérelt kommunikációs környezet
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Melyek azok a PR-trendek és folyamatok, amelyek szerintünk meghatározzák szakmánk fejlődését az előttünk álló időszakban? Spoiler alert: az AI ugyan mindent visz, de az anyagban nemcsak erről lesz szó.

PR-trendek és a hitelesség

A legfontosabb PR-trendek egyike (és egyben a legnagyobb kihívás) az lesz az előttünk álló időszakban, hogy hogyan lehet a vállalati és márkakommunikációban megteremteni és fenntartani a hitelességet és megbízhatóságot. A különböző AI-alkalmazások növekvő használata miatt a tartalomgyártás gyakorlatilag korlátlanná válik. Ez rendkívül erősen befolyásolja majd a fogyasztók figyelmének időtartamát (rendkívül rövid lesz) és az ingerküszöböt (egyre magasabbra emelkedik). A vállalatoknak és márkáknak nap mint nap keményen kell harcolniuk az emberek figyelméért.

A félretájékoztatás, a dezinformáció mindig is a kommunikációs és az élet része volt. A jelenlegi (és jövőbeli) eszközök azonban minden korábbinál több lehetőséget biztosítanak a visszaélésekre. A márkák és a vállalatok akár vezethetik is a harcot ezek ellen a sajnálatos trendek ellen: nyíltan és átláthatóan kommunikálni a különböző AI-eszközök használatáról, ellenállni a kísértésnek, hogy AI-eszközökkel torzítsuk a valóságot: ezek mind fontos lépések a félretájékoztatás és dezinformáció elleni küzdelemben.

Az AI, mint a PR-tendek királya

Az AI továbbra is komoly hatással lesz iparágunkra. Úgy gondolom, az alapszolgáltatások (pl. rövid formátumú szövegek írása, riportolás) minden eddiginél gyorsabbá és nagyjából automatizálttá válnak, a stratégiai szolgáltatások (stratégiai tervezés stb.) pedig értékesebbek lesznek. Új szolgáltatások is születnek, mint például az ügyfelek támogatása AI-alapú automatizációk bevezetésében. A folyamatok árnyoldala ugyanakkor, hogy az AI többé-kevésbé el fogja tüntetni a belépő szintű pozíciókat a cégeknél, és ezáltal nehezebb lesz a fiatal generációknak belépni az iparágunkba. Ennek hosszabb távon komoly negatív következményei lesznek – ha nem lépnek be pályakezdők az iparágba jövőre, kik lesznek a tapasztalt szakemberek 10-15 év múlva?

A különböző AI-modellek gyorsan növekvő kapacitása miatt az AI még hasznosabb partnerré válik összetett feladatok kezelésében (pl. kutatási projektek tervezése és menedzselése stb.) és komplex tartalomdarabok létrehozásában is. A mesterséges intelligencia – ha jól használjuk – egyszerű kisegítő eszközből hasznos és sokoldalú munkapartnerré fejlődhet.

Az audiovizuális tartalmak lehetőségei

A sdhort videó a fontos PR-trendek egyike. A képen 3 formátumú (YouTube Shorts, Insdta Reels, TikTok) short vdeó szerepel.
Short format video – PRBK prompt alapján rajzolta: Gemini

Két különálló és részben egymásnak ellentmondó trendet látok az audiovizuális tartalmak esetében. A fogyasztók rövidülő figyelmének köszönhetően a rövidebb formátumok (YouTube Shorts, Insta Reels, TikTok) folyamatosan növekedni fognak. Ugyanakkor a hosszabb formátumú podcastoknak/vodcastoknak (45 perc vagy több) is lesz jövőjük. Azonban az AI-modellek növekvő átíró/összefoglaló kapacitásának köszönhetően a tényleges hallgatási idő ennél azért jóval rövidebb is lehet („Foglald össze nekem ennek a videónak a legfontosabb üzeneteit és jelezd, hogy melyik gondolatot pontosan hol találom…”). Az emberek érdeklődnek az információk iránt, de gyakran nincs türelmük teljes terjedelmükben áttekinteni az információforrásokat…

Ami a gyártási oldalt illeti, az AI itt is egyre több területet fog meghódítani. Az erős tartalommárkák versenyképesek maradhatnak, de a kisebb tartalomgyártók hosszú távon megszenvedhetik a változásokat.

Thought leadership az AI korszakában

A thought leadership fontossága az AI korszakában erősebb, mint valaha. Mivel az AI-modellek az autentikus, hiteles forrásokat részesítik előnyben, amikor információt gyűjtenek és válaszokat adnak a felhasználói kérésekre/kérdésekre, a jól felépített és bejáratott „thought leaderek” láthatóbbak lehetnek versenytársaiknál.

A jelenlegi AI-modellek a hagyományos médiában (és a Wikipedián) megjelenő anyagokat részesítik előnyben, amikor válaszokat keresnek, így a médiakapcsolati munka reneszánszát élheti a thought leadership kampányokban.

Az AI-modellek egy kicsit másképp keresnek válaszokat, így a hagyományos SEO-orientált tartalomkészítést felváltja az ún. GEO-orientált tartalomgyártás. Egy dolog azonban nem változik: a thought leadership pozíciót hiteles és megbízható tartalommal lehet elérni – legyen az interjú, véleménycikk vagy blogposzt.

Állandó értékekre építünk

Ezek a PR-trendek azt jelzik, hogy szakmánk alapvető átalakulása 2026-ban is folytatódik. Bár az AI kétségtelenül átalakítja a napi munkavégzésünket, a hatékony kommunikáció alapelvei változatlanok maradnak: a hitelesség, a megbízhatóság és a valódi emberi kapcsolatok.

Azok a vállalatok, márkák és PR-szakemberek fognak prosperálni, akik az AI-t stratégiai partnerként fogadják el, miközben szilárdan megmaradnak ezen időtlen értékek mellett. A jövő azoké, akik képesek egyensúlyt teremteni a technológiai innováció, valamint az emberi kreativitás és etikai felelősség között.

Ha a fentieknél alaposabb előrejelzéseket szeretnél olvasni, látogass el a Worldcom PR Group oldalára és töltsd le a hálózat teljes anyagát!

 

Hasonló cikkek