Hogyan kommunikáljunk a környező országokban? 1. rész: Lengyelország

Hogyan kommunikáljunk a környező országokban? 1. rész: Lengyelország
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Az utóbbi időben számos olyan kérés, kérdés érkezett hozzánk, hogy a középkelet-európai régió piacain hogyan lehet hatékony kommunikációs kampányokat folytatni. Ilyen projektek esetében mindig nagy segítségünkre vannak a Worldcom PR Group hálózatunk helyi partnerügynökségei. Azt találtuk ki, talán sokak számára érdekes lehet, ha körbekérdezzük a helyi kollégákat néhány régiós országban, hogy mit érdemes tudni az ő piacaikról. Az elkövetkező hetekben lengyel, cseh, román és bolgár kommunikációs körkép következik. Első tanácsadónk Ewelina Wojtysiak-Sowa, a lengyel Made in PR Client Service Directora.

Melyek a legfontosabb kommunikációs trendek Lengyelországban 2021-ben?

A világjárvány nemcsak szokásainkat, munkamódszerünket és életmódunkat változtatta meg, hanem befolyásolta a kommunikációs folyamatokat is, és ezért a PR-ipar ma más lett, mint 2 évvel ezelőtt. Hatása még hosszú ideig a mindennapjaink része lesz, még akkor is, ha a gazdaság újra belendül, és visszatérünk a „normális” valósághoz – még akkor is, ha ez az „új normális” valóság lesz. A legfontosabb trendeket pontosan azok a változások határozzák meg, amelyek a COVID-19 által érintett vállalatokban, médiában és PR-csoportokban fordultak elő.

A belső kommunikáció az előtérbe került. Szétszórt csapatok, az alkalmazottak körében megnövekedett stressz és az elkötelezettség csökkenése kulcsfontosságú kihívást jelent a kommunikációs csapatok számára. A fő feladatok közé tartozik a vezető támogatása a csapatokon belüli kapcsolatok kiépítésében, az alkalmazottak reintegrációja a vállalati rendszerbe és a csapat célorintáltságának erősítése.

A tartalom is nagy jelentőséget kapott. Megbízható, hiteles, már bevált, de mindenekelőtt egyedi. A gyors információs korszakban, amelyet továbbra is az elektronikus média növekvő fogyasztása vezérel, ez az utolsó jellemző, amely meghatározza a médiakapcsolatok sikerét. Nem csak a szöveg számít, hanem az új kísérő formátumok is – videó, grafika stb.

Újdonság és lehetőség, amely előttünk megnyílik, a visszatérés a hagyományos találkozókhoz. Mindannyian hiányoljuk a személyes találkozókat. Az a márka, amely úgy dönt, hogy először szervezi őket, biztosan sokáig megnyeri a médiát.

Melyek a fő kommunikációs kihívások, amelyekkel a vállalatok / márkák szembesülnek, amikor belépnek a lengyel piacra?

Lengyelország vonzó ország a befektetések számára. Meghatározza a piac mérete (38 millió fogyasztó!), földrajzi elhelyezkedése, kényelmes közlekedési kapcsolatai Európa minden szegletével és az uniós előírások megléte. A lengyel piacra való belépés mérlegelésekor azonban érdemes figyelembe venni a helyi viszonyokat és a piac sajátosságait. A legnagyobb kihívások a következők:

  • Vásárlási patriotizmus – a kutatások azt mutatják, hogy a lengyelek legfeljebb 2/3-a tudatosan választja a lengyel termékeket. Ez a tendencia a COVID-korszakban még fokozódott, és a helyi vállalkozások támogatásának fontos megnyilvánulásává vált.
  • A nemzeti sztereotípiák erősen jelen vannak a kommunikációban. A német minőség, a svéd biztonság és a svájci precizitás olyan konnotációk, amelyeket évek óta használnak a kommunikációban.
  • E-kereskedelem – az e-kereskedelem növekedését tekintve Lengyelország élen áll az európai országok rangsorában. A járvány jelentősen felgyorsította ezt a tendenciát. Látjuk a vásárlások szerkezetének változását is. A lengyelek korábban online vásároltak ruhákat és kozmetikumokat, ma azonban egyre több termékkategóriát vásárolnak az interneten keresztül: például nem csak ruhákat és kozmetikumokat, hanem már ételeket, lakberendezést, vagy akár kerti bútorokat is. Minden vállalatnak, aki árukat kíván értékesíteni Lengyelországban, fontolóra kell vennie a közvetlen értékesítési csatornára való belépést.

Melyik a top 3 közösségi média platform Lengyelországban?

A legnagyobb közösségi média platformok Lengyelországban a következők: YouTube, Facebook, Messenger és Instagram. A dalok, videók és oktató videók a legnépszerűbb tartalmak a YouTube-on. A lengyelek imádják az oktató anyagokat!

A Facebook jelentősen fejlődött az elmúlt években. Jelenleg a Facebookot használó korosztály az idősebb internetezők felé halad – ez főleg a 35 évnél idősebbeket jelenti. Az Instagramon egyre több hatékony véleményformáló és sales kampány fut.

Az egyik legfontosabb trend a TikTok növekvő szerepe. Kezdetben a legfiatalabb fogyasztók eszközének tekintették, ma már egyre merészebben használják a marketing kampányokban is.

Vajon a hagyományos médiacsatornák (nyomtatott, lineáris televízió, hagyományos rádió) továbbra is népszerűek, vagy fokozatosan teret veszítenek?

A PR-kampányok értékelése során a hagyományos médiát az ügyfelek gyakran „tekintélyesebbnek” tartják. Sajnos az adatok alapos elemzése azt mutatja, hogy hatásuk csökken, és helyüket a weboldalak foglalják el. Ezért sok kiadó úgy döntött, hogy fizetős e-kiadásokat indít. A járvány csak felgyorsította ezt a folyamatot. Az azonnali tájékoztatás iránti igény, a lezárások és a hirdetési büdzsék felfüggesztése azt jelentette, hogy sok kiadvány nem tudta túlélni a nyomást. Bezárták vagy felfüggesztették őket, az újságírók elveszítették munkájukat. Így a média jelentősen összezsugorodott. Az elektronikus média növekvő fogyasztása a hagyományos televíziózás jelentőségének csökkenését is eredményezi. Egyes korcsoportokban szinte minden harmadik válaszadó már nem néz tévét.

Mi a helyzet az új csatornák, például a podcast népszerűségével Lengyelországban? A vállalatok megpróbálják használni őket?

Az elmúlt hónapokban a márkák egyre inkább új megoldásokat és módokat keresnek ügyfeleik elérésére. A lezárás idején, amikor a személyes találkozókat korlátozták, az új média jelentősége egyre nőtt. A podcastok népszerűsége is növekszik. Lengyelországban több millió ember hallgatja őket. Ugyanakkor ez egy olyan csatorna, amelyet a márkák egyre inkább hajlandók használni kampányaik során. A stratégiai együttműködés, a szakértői pozícionálás lehetősége, a célcsoportok bővülése csak néhány oka annak, hogy egyre több üzleti podcast készül.

Mik az újságírók nyelvi preferenciái Lengyelországban? Egy külföldi cég / márka csak helyi nyelvű anyagokat használhat (sajtóközlemények, háttéranyagok stb.), vagy az angol is elfogadható?

A gyors információs korszakban, amikor a média és az újságírók versengenek az információkért, a jó, a közzétételre kész tartalom felárral jár. Ezért a médiakapcsolatokban és a kommunikációban a lengyel nyelv dominál. Az anyanyelvi anyagok kevesebb időt és kevesebb munkát igényelnek az újságíró részéről.

Kivétel ez alól a szabálytól a világszínvonalú szakértőkkel készített interjúk. Egészen a közelmúltig a nyelvi akadályok és a távoli kapcsolat szükségessége miatt a média vonakodott külföldi vendégeket együttműködésre és véleményezésre hívni, különösen a televíziókban. Ma, amikor az online találkozók és interjúk teljesen köznapivá váltak, új világ kezdődött, és sokkal nagyobbak a lehetőségek az angol nyelvű interjúkra a világ más részeiről. Mindig fontos azonban előre ellenőrizni, hogy az újságírók jól érzik-e magukat egy angolul beszélő szakértővel készülő interjúhelyzetben. Az is jó gyakorlat, ha több nyelvű összefoglalót (lengyel és angol) küldünk a kiválasztott újságíróknak, akik szívesebben írnák le az összes fontosabb üzenetet.

 Melyik az öt legfontosabb általános érdeklődésre számot tartó online médiaplatform, amelyet meg kell célozni, ha egy vállalat a lehető leggyorsabban szeretne láthatóságot elérni Lengyelországban?

Senkit nem fog meglepni az a tény, hogy a Google továbbra is a legnagyobb online platform Lengyelországban. Így az értékes, jól indexelt tartalom, amely lehetővé teszi a márkák számára, hogy magas helyezést szerezzenek a keresőben, különösen értékes.

A híroldalak közül 5 egyértelműen dominál:

Miért jobb a helyi PR-ügynökséget igénybe venni a nemzetközi newswire szolgáltatás helyett Lengyelországban?

A gyors válasz és a rugalmasság különbözteti meg a hatékony, sikeres kampányokat azoktól, amelyek nem teljesítették a kommunikátorok elvárásait. Ebben kétségtelenül segítséget nyújthat egy helyi PR-ügynökség. Előre nem látott helyzetek esetén a piaci körülményeket tökéletesen ismerő, a médiában és a véleményvezérek között fejlett kapcsolatokkal rendelkező, tapasztalt tanácsadók könnyebben tudják igazítani az üzenetet, és minden szempontot figyelembe vevő megoldást javasolhatnak, és ez kétségtelenül befolyásolja az eredményességet, és a kampány fogadtatását.

Made in PR

Az ügynökség több mint 10 éve támogatja az ügyfeleket, a terveket növekedéssé és sikerré változtatja mind a lengyel piacon, mind nemzetközi szinten. Tapasztalt, nagy kompetenciájú csapatként büszkék arra, hogy támogatják a kommunikációs, PR és média tevékenységek teljes skáláját. Stratégiákat és információs kampányokat, valamint egyedi célú kommunikációs tréningeket kínálnak a vállalatvezetők és alkalmazottak számára akár a média akár más célközönségek elérésében. A cég erősségei közé tartozik a piac, a vállalatok és a média tökéletes ismerete.

Ewelina Wojtysiak-Sowa, Client Service Director

Több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik kommunikációs tanácsadásban, közönségkapcsolatokban és a médiával végzett munkában. Kiemelt szakterületei a pénzügyi, az FMCG, a kiskereskedelmi, az orvosi és az élelmiszeripar kommunikáció. Elsősorban stratégiai támogatás nyújt és az ügyfelek hosszú távú kapcsolatainak kiépítésére összpontosít.

A Made in PR-ben stratégiai tanácsadással foglalkozik és a vállalati ügyfelek számára dolgozó csapatot vezeti. Számos stratégiát és PR kampányt tervezett és vezetett lengyel és nemzetközi ügyfelek számára egyaránt.

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább