A Chat GPT esete a PR-rel

A Chat GPT esete a PR-rel
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Ilyenkor év elején mindig felmerül a kérdés, hogy az előttünk álló időszak vajon milyen trendeket hoz a kommunikációs szakemberek számára. A legfontosabb újdonság kétség kívül a mesterséges intelligencián (MI) alapuló alkotás (szöveg, kép, zene), amely igazából csak most kezdi meg hódítását a szélesebb közönség körében. A varázsszó tavaly november óta: Chat GPT. Mi sem tudtunk ellenállni a kísértésnek és feltettük a kérdést a platformon: vajon a MI mit „gondol”, mik a legfontosabb trendek a public relations iprágban 2023-ban.

2023 a Chat GPT szerint

Mivel mégiscsak év eleje van és trendekről akartunk írni, ahogyan a korábbi évek hasonló időszakában is tettük, a Chat GPT-t is trendelemzésre kértük. A MI kérdésünkre a következő válaszokat adta. (Szolgálati közlemény: az idézőjelek közé helyezett szöveget mindenfajta javítás és szerkesztés nélkül, teljes terjedelmében közöljük.)

„1. Közösségi média integráció: Az ügynökségeknek egyre fontosabbá válik, hogy összekapcsolják a közösségi médiát a public relations stratégiájukkal. Különböző platformokon, például Twitter, Instagram és LinkedIn, több közönséghez juthatnak el, és alacsony költségek mellett bővíthetik üzeneteiket.

2. Automatizált PR-technológia: Az automatizált technológiák segítségével a PR-szakemberek gyorsabban és hatékonyabban tudják elérni célcsoportjaikat, miközben megőrzik a minőséget. Az automata feladatokkal, például az e-mail kampányokkal és a hírlevélküldéssel, a PR-ügynökségek nagyobb hatékonyságra törekedhetnek.

3. Tartalomlétrehozás: A tartalomlétrehozás szükségessé válik a PR-stratégiákban, hogy a célcsoportokat információkkal lássák el, amelyek segítik őket a vásárlási döntéseik meghozatalában. A PR-szakembereknek kreatív tartalmakat kell létrehozniuk, amelyek megfelelnek a célcsoport igényeinek és elősegítik a márkaismertség növekedését.

4. Médiafigyelés: A PR-ügynökségeknek a médiafigyelést kell alkalmazniuk a hatékony PR-stratégiák megvalósításához. A médiafigyelés segítségével a PR-szakemberek rögzíthetik a célcsoportok aktuális igényeit, és megérthetik, hogy milyen típusú üzenetek kapnak nagyobb választ.”

Chat GPT és az MI alapú PR

Őszintén szólva nem hagyott minket nyugodni a kérdés, és azt is megkérdeztük, miért jó az MI a PR-munkában. A Chat GPT-től erre a következő válasz érkezett (szintén változtatás nélkül az idézőjelek között):

„A mesterséges intelligencia segítségével a public relations munkában rendkívül nagy hatékonysággal lehet támogatni a cégek értékesítési és marketing erőfeszítéseit. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a cégek számára, hogy automatizálják a public relations stratégiákat és egyesítsék a nagy adatmennyiségeket. A mesterséges intelligencia használatával a cégek megbízható látogatói profilokat hozhatnak létre, amelyeket a cég által közölt információk alapján hatékonyan célozhatnak meg. A mesterséges intelligencia segítségével a cégek olyan tartalmi elemzéseket végezhetnek, amelyek lehetővé teszik a public relations-kommunikációban való hatékonyabb szerepvállalást. A mesterséges intelligencia segítséget nyújt a szervezetek számára abban is, hogy megfigyeljék az értékesítési adatokat és az ügyfélkövetési eredményeket. Ezenkívül a mesterséges intelligencia segítségével a public relations szakemberek könnyebben nyomon követhetik a befolyásolókat és a tömegmédiában megjelenő híreket, és korai figyelmeztetéseket kaphatnak a váratlan helyzetekre vonatkozóan.”

Töprengések az MI kínálta lehetőség kapcsán

A MI kínálta lehetőség egyszerre nagyszerű és rémisztő. Ha a szinte beláthatatlan távlatokra gondolok, egyszerre vagyok optimista és pesszimista. Az egyértelmű, hogy a kommunikációs munka alapjaiban fog megváltozni az előttünk álló években, évtizedekben. A kérdés csak az, milyen irányba. És persze az is fontos, hogy mi, professzionális kommunikátorok, PR- és marketingszakemberek vajon az élére tudunk-e állni a változásnak. Bármilyen módon képesek leszünk-e irányítani a folyamatokat, vagy pusztán passzív elszenvedői leszünk a történéseknek.

Teljesen nyilvánvaló, hogy irányítanunk kell a folyamatot valahogyan. Tanulmányoznunk kell a lehetőségeket, szabályrendszert alkotni, lefektetni a MI kommunikációs célú használatának etikai keretrendszerét, esetleg korlátait. Sok-sok munka áll előttünk ezen a téren, de szükség van rá, különben záros határidőn belül csak kívülről kukucskálhatunk befelé a tárgyalók és kreatív szobák helyén épülő szervertermekbe. És ez az idő talán közelebb van, mint korábban gondoltuk…

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább