PR trendek 2022-ben

PR trendek 2022-ben
R. Nagy András
A PRBK tulajdonos ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA igazgatótanácsi tagja, az MPRSZ Etikai Bizottságának tagja. Több mint 25 éves kommunikációs szakmai tapasztalattal rendelkezik, rendszeresen előad hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon és rendezvényeken.

Az idei év sok szempontból különlegesnek ígérkezik a kommunikációs szakemberek számára. A Próbakő csapatával úgy gondoltuk, érdekes és hasznos lehet, ha összedugjuk a fejünket és közösen összeszedjük, szerintünk milyen trendek várhatók 2022-ben a marketingkommunikáció, és azon belül is leginkább a PR területén. Számos iparágban dolgozunk (élelmiszeripar, média, IT, papírgyártás, építőanyag gyártás, szórakoztató elektronika, kiskereskedelem, ingatlanpiac, logisztika) és sokféle kommunikációs tevékenységet végzünk (sajtókapcsolat, közösségi média kommunikáció, tartalomgyártás és -menedzsment, digitális kommunikáció stb.) – ennek köszönhetően elég alapos rálátásunk van a kommunikáció különböző részterületeire. Ráadásul a Worldcom PR Group tagságunknak köszönhetően erős nemzetközi kapcsolatrendszerrel is rendelkezünk, hazai és nemzetközi ügyfeleknek egyaránt dolgozunk, így külföldi piacokról is hasznos impulzusok érnek minket.

Employer branding

A munkaerőhiány nem az utóbbi hónapokban kezdődött és erős a gyanúm, hogy egyhamar nem is ér véget. Számos olyan iparágat látunk, ahol már a mindennapi működést nehezíti, hogy nincs elegendő szakember. A vállalatok között soha nem látott küzdelem indult a tehetséges munkaerő megszerzésért és megtartásáért. A helyzetet tovább bonyolítja a pandémia miatt kialakult otthoni, ill. flexibilis munkavégzés. Mindezek miatt a cégek egyre többet invesztálnak különböző munkáltatói márkázási programok indításába – és ezek általában hoznak is eredményeket. Egy jól kidolgozott és felépített, valamint kitartó munkával megvalósított employer branding aktivitás javíthatja a vállalat ismertségét a potenciális munkavállalók között, erősítheti a cég tehetségvonzó és -megtartó képességét. Természetesen ezen a területen is egyre inkább előérbe kerülnek a digitális kommunikációs eszközök, az online (is) megvalósítható programok.

Personal branding

Hosszú ideje megfigyelt (és sokak által jól kihasznált) folyamat, hogy a cégvezetők ügyes médiaszereplései építő erővel hatnak a vállalat imidzsére – és ez az előbb említett employer branding, illetve employee engagement témakörben is fontos lehet. A hatalmas digitális médiazaj következtében azonban egyre nehezebb lesz a cégvezetőknek kitűnni a tömegből. Fontos, de ma már sajnos nem elegendő egy-egy jól sikerült beszélgetés egy rádióműsorban vagy egy terjedelmesebb interjú egy hírportálon. Ezek mellett szükség van folyamatos jelenlétre a legfontosabb közösségi média oldalakon, alapvető fontosságú rendszeres egyedi tartalmak megosztása (blogposztok, videók, podcast anyagok) – csak ezek segítségével lehet elérni a thought leader pozíciót.

A PR egyre inkább digitális tartalommenedzsment

A public relations munka egy része már jó ideje a történetmesélésről és a különféle tartalmak gyártásáról szól. Az idei évben még tovább erősödik ez a folyamat. A fogyasztók egyre több időt töltenek az online térben, azon belül is a különféle közösségi média platformokon. Ennek következtében pedig a PR-szakemberek munkája is egyre inkább abba az irányba mozdul, hogy megtervezünk és létrehozunk különféle médiatartalmakat, amelyeket a lehető legtöbb platformon igyekszünk terjeszteni. Az újdonság az idei évben az lehet, hogy egyre nagyobb szerepet játszanak a nagy, már-már hagyományosnak számító felületek mellett a kisebb, akár tematikus (ám igen gyorsan növekvő) social media platformok, mint a Twitch, a TikTok és társaik.

Audiovizuális tartalmak

A tartalomelőállítás már régen nem csak egyszerű szöveges anyagok kitalálásól és megírásáról szól. Ezekre továbbra is szükség van, de évek óta azt látjuk, hogy a különféle audiovizuális anyagok nagyon jól mennek a különböző célcsoportok körében. Szándékosan nem fogyasztókat írtam, mert tavaly csináltunk egy kísérletet és podcast formában küldtünk sajtóanyagot újságíróknak, akik szintén jól fogadták ezt az ötletet (az innovációért elismerést is kaptunk a Prizma PR-versenyen). Természetese ezen anyagok utána a lehető legtöbb platformon felhasználhatók (és felhasználandók): YouTube, saját weboldal, közösségi média platformok, hírlevél stb.

Gyorsaság és flexibilitás

Ha úgy érezzük, hogy a minket körülvevő világ évről évre gyorsul, azt hiszem, nem tévedünk nagyot. A most azonnal és azt, amit én akarok időszakában élünk. A vásárlók jó része azonnal hozzá akar jutni a megvásárolt termékhez, részben ez hajtja például az e-könyvek piacát: nem kell több napot várni a kiszállításra, néhány kattintás és a könyvolvasónkon van a termék. A zenei és videó streaming szolgáltatók kínálatából pedig mindenki saját kedve szerint szemezgethet, nem kell a szerkesztők által előre összeállított tévéműsorokat vagy rádiós lejátszási listákat követni. A hipergyorsaság és a személyre szabhatóság korábban soha nem látott sebességet és flexibilitást kíván a kommunikátoroktól is. Persze a megfelelő előre tervezés segíthet abban, hogy erősítsük az azonnali reakció és flexibilitás illúzióját a fogyasztókban (pl. a Szex és New York Pelotonnal közös sztorija, amely végigszántotta a marketingkommunikációs szaksajtót ennek kiváló példája). Ám tényleg minden eddiginél gyorsabb és flexibilisebb kommunikációs munkára lesz szükség idén.

Választási év

2022-ben parlamenti választásokat tartanak hazánkban. Ez csak annyiban tekinthető fontos helyzetnek (nem trend, de mindenképpen meg kell említeni egy ilyen összefoglalásban), hogy a médiatér jelentős részét ilyenkor a kampánytémák uralják – nemcsak a hagyományos, de a közösségi médiában is. A cégek egy-egy rosszul megválasztott szlogen, végiggondolatlan közösségi média poszt vagy bármilyen egyéb aprócska kommunikációs elem miatt könnyen valamelyik kampányoló párt vagy egyéni jelölt céltábláján találhatják magukat. A politikai kampány hevében semmi sem számít – úgy gondolom, a cégek java részének jobb ebből kimaradni. Ilyen időszakban még nagyobb hangsúly kell fektetni a kommunikáció pontos megtervezésére.

Ha segítségre van szükséges az idei kommunikációs aktivitásaid megtervezésében vagy megvalósításában, keress minket a rnagy@probako.hu email címen.

Hasonló cikkek

A képen Marschall József, az interjú alanya látható

A gondolatok alkímiája

Ritkán jelennek meg új marketingkommunikációs szakkönyvek magyar nyelven. És még ritkábban olyan kötet, amelyet nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező hazai szakember

Tovább